Reklaam sulgub sekundi pärast

Tänak tõusis linnakatse võiduga päeva lõpuks napilt Saaremaa ralli liidriks

Ott Tänak
Ott Tänak — FOTO: Fotograaf Alar Truu

6.-7. oktoobrini sõidetakse Lääne- ja Kesk-Saaremaa teedel autoralli Terminal Oil Eesti meistrivõistluste ja Estonian Junior Challenge hooaja viimane etapp. 56. Saaremaa rallile registreerus rekordilised 185 võistluspaari 16 riigist.

Kui kaks esimest kiiruskatset võitis Saaremaa rallil Ken Torn, siis kolmanda ehk linnakatse Ott Tänak, kes ühtlasi lõpetas tänu sellele tänase päeva liidrina.

2019. aasta autoralli maailmameister edestab enne homset päeva Ken Torni 1,1 sekundiga. Kolmandana lõpetas reedese võistluspäeva Gregor Jeets, kes kaotab Tänakule 31,4 sekundiga. Vaata kõiki tulemusi SIIT

„Ilmselgelt on näha, et peab homme hakkama sporti tegema. Ken (Torn) on väga tubli ja midagi lihtsalt ei tule,“ võttis Tänak päeva linnakatse finišis kokku.

EMV3 arvestuse liidritena lähevad laupäevale vastu Romet Jürgenson/Siim Oja (Ford Fiesta Rally3), kelle edu Rally3 autoga debüüti tegevate Patrick Enok/Silver Simm ees on 12,2 ja Hubert Laskowski/Michał Kuśnierz (Ford Fiesta Rally3) ees 19,5 sekundit.

„Võtsime esimesel katsel rahulikult, sest tingimused olid kohutavad. Järgnevatel surusime natukene rohkem, sest sain aimu, kui palju pidamist on,“ sõnas FIA Rally Star sarja võistleja Jürgenson avapäeva lõpus.

Esiveoliste EMV4 arvestuse avapäeva parimad olid Jaspar Vaher/Marti Haling. 16,4 sekundi kaugusele jäävad liidritest Joosep Planken/Taavi Lassmann ja 25,4 sekundi kaugusele Kevin Lempu/Andre Rahumeel. Kõik nimetatud ekipaažid võistlevad Ford Fiesta Rally4 autodel.

Saaremaa ralli EMV5 klassi parimad ja absoluutarvestuse neljandad olid reedel Timmu Kõrge/Arro Vahtra (Mitsubishi Lancer Evo X). Nende edu Steven Viilo/Jakko Viilo (Mitsubishi Lancer Evo IX) ees on 39,8 ja Allan Popov/Aleksander Prõttšikov (Mitsubishi Lancer Evo IX) ees 44,1 sekundit.

EMV6 arvestuses ei olnud avapäeval vastaseid võistluspaarile Markus Abram/Rasmus Vesiloo (BMW M3 E46 Compact). Klassi teist kohta hoiavad klassi meistritiitli poole liikuvad Taavi Niinemets/Esko Allika (BMW M3 E36), kellel kogunes kolme katsega liidritele kaotust 16,1 sekundit. Kolmandad on põhjanaabrid Juha Paavilainen/Veikko Kanninen (BMW M3 E36), kes jäävad klassi esikohast 19,8 sekundi kaugusele.

Sander-Erik Tiits/Fredi Kostikov (VW Golf II) olid reedel sõidetud kolme kiiruskatse kokkuvõttes EMV7 klassi parimad. Hooaja kokkuvõttes klassi esikoha eest heitlevad Robert Kikkatalo/Robin Mark (Honda Civic Typer-R) jäävad liidritest 14,7 ja Joonas Palmisto/Jan Nõlvak (VW Golf II) 25,5 sekundi kaugusele.

EMV8 klassis on järjekorras 56.Saaremaa ralli avapäeva järel liidrid tänavused Eesti meistrid Oskar Männamets/Holger Enok (Citroën C2 R2 Max). Soomlased Petteri Salminen/Jan Lönegren (Toyota Starlet) kaotavad 1.23,1 ja Madis Moor/Mihkel Reimal (BMW 316) 1.34,1.

Ainus klass, kus avapäeva järel ei juhi Saaremaa rallit eestlased on EMV Lada, kus esikohta hoiavad laupäeva eel leedukad Dovilas Čiutelė/Donatas Zvicevičius (Lada VAZ 2105 VFTS). Lõunanaabrite edu Koit Repnau/Hannes Hannus (Lada VAZ 2105 VFTS) ees on 22,3 ja Sander Klaus/Martin Udusalu (Lada VAZ 2105) ees 59,3 sekundit.

Veoautode klassi EMV9 avapäeva parimad olid tänavu kolm etappi võitnud Tarmo Silt/Raido Loel (GAZ51). Nende edu Veiko Liukanen/Toivo Liukanen (GAZ 51) ees on 10,6 ja Meelis Hirsnik/Allan Birjukov (GAZ 51) ees 30,9 sekundit.

Järjekorras 56. Saaremaa ralli avapäeva lõpetas 163. startinud võistluspaarist 143.

Laupäeval ootab võistlejaid ees 9 kiiruskatset ja 100,99 katsekilomeetrit. Teise võistluspäeva avakatsele SS4 Lassi 1 / Nordauto antakse start 08:11. Laupäevale stardib reedese päeva TOP10 pööratud järjestuses.

Enne võistlust:

Koduste meistrivõistluste hooaja viimase etapi stardirivi avavad Ford Fiesta Rally2 autoga sõitvad Saaremaalt pärit maailmameistrid – Ott Tänak ja Robert Virves. Kolmekordsele Saaremaa ralli võitjale Tänakule pole see koduteedel esimeseks korraks võistelda koos teise piloodiga. 2017. aastal võistles saarlane edukalt koos ralli kuuekordse võitja Georg Grossiga.

2022. aasta juunioride maailmameistrit ja möödunud aasta Saaremaa ralli teist meest Virvest aga ootab sel aastal koduteedel ees uus väljakutse, millele saarlane põnevusega vastu läheb.

“Täpselt ei mäleta, et kes meist selle idee välja käis, et Saaremaal ühes autos võistelda, kuid ilmselt tegin seda mina poolnaljaga. Väga ei uskunud, et Ott nõus on. Koostööd oleme saanud harjutada minimaalselt testis sõites ja saame väikese testi teha ka enne rallit. Minu eesmärk on kaardilugeja istmel anda endast parim ja loodetavasti minu taha midagi ei jää. Kodupubliku ees on alati hea sõita ja seekord saan seda kogeda siis kõrvalistmel,“ sõnas Robert Virves uue väljakutse eel.

Saaremaa ralli võistluse juht Rasmus Uustulnud sõnas, et Eestis on ainult kaks piloodist autoralli maailmameistrit ning juhtumisi on nad mõlemad saarlased.

„Väga hea meel on, et üle mitme aasta õnnestub Otil taas kodurallil startida ning kindlasti on põnev jälgida, kuidas nad koos Robertiga edenema hakkavad. Lisaks paljudele osalejatele ootame rajaääre omadele kaasa elama ja palju pealtvaatajaid, kellele mõeldud info avaldame Saaremaa ralli kodulehel selle nädala jooksul.“

Uustulnud lisas, et Saaremaa ralli vastu on alati suur võistlejate huvi olnud, kuid nii suurt tungi kui tänavu, viimastel aastatel olnud ei ole. „Seekord paraku oleme sunnitud tegema valiku ja kõigile 185 eelregistreerunule ei saa stardinumbrit väljastada. Starti oleme võimelised laskma maksimaalselt 170 võistlejat ja see on tõesti viimane piir. Lisaks piiratud ajakanalile tekivad probleemid hoolduspargi ja kinnise pargi mahutavusega, kuhu lihtsalt füüsiliselt ei ole võimalik ruumi juurde tekitada,“sõnas Saaremaa ralli võistluste juht Rasmus Uustulnd.

Eesti Autospordi Liidu president Toivo Asmer kutsus kõiki Saaremaa rallile kaasa elama.

„Olles ise pikki aastaid olnud autospordi sees ja kõike näinud, siis kahe saarlase istumine ühes ralliautos ei ole minu jaoks sensatsioon. Kui aga Saaremaa rallil istuvad Rally2 Fordì autos kaks saarlasest autoralli maailmameistrit, siis see on maailmaime. See sünnib, sest WRC maailmameister Ott Tänak keerab rooli ja WRC Junior maailmameister Robert Virves istub kaardilugeja kohale just nimelt Saaremaa rallil. On keda imetleda,“ sõnas Asmer.

EMV2 klassis on Tänakule /Virvesele konkurentsi pakkumas seitse võistluspaari, kelle hulgas ka 2021.aasta Saaremaa ralli teine piloot Ken Torn (Škoda Fabia RS Rally2), kelle kõrval on nelja aastase pausi järel istumas Eesti Autospordi Liidu spordidirektor Kuldar Sikk.

Hooaja viimasel etapil on stardis ka EMV2 klassi liidrid Kaspar Kasari / Rainis Raidma (Škoda Fabia R5) ja tänavu kaks Eesti meistrivõistluste rallit võitnud Priit Koik / Kristo Tamm (Škoda Fabia Rally2 EVO). Teist korda tulevad tänavusel aastal starti möödunud aastased Eesti meistrid Gregor Jeets / Timo Taniel (Hyundai i20 N Rally2). Jeetsi / Tanieliga sarnase Hyundai i20 N Rally2 auto toob starti Robert Virvese vend Gert Virves, kelle kõrval istumas Martin Moondu.

EMV3 klassis, kus sõidetakse Ford Fiesta Rally3 autodega on starti tulemas hooaja rekordit märkivad 14 võistluspaari, kellest kuus on osalemas FIA Rally Star programmi võistlejad ja kelle hulgas ka möödunud nädalavahetusel Sloveenias Rally Nova Gorical suurepärast sõitu teinud ja absoluutarvestuses kolmandana lõpetanud Romet Jürgenson / Siim Oja. Kindlasti tasub EMV3 arvestuses pilku peal mitmel korral Dakari rallil osalenud Toomas Triisal / Mart Meerul.

Esiveoliste EMV4 klassis on hooaja viimasel etapil starti tulemas 13 võistluspaari, kelle hulgas ka klassi liider ja tänavune Estonian Junior Challenge võitja Jaspar Vaher (Ford Fiesta Rally4). Lisaks tugevatele kodustele konkurentidele on Saaremaal starti tulemas ka võistlejad Rootsist, Soomest, Leedust ja Lätist.

EMV5 klassis on võistlustulle minemas 30 võistluspaari ja klassi kahte parimat võistluspaari – Emīls Blūmsi / Didzis Eglītist (Mitsubishi Lancer Evo IX) ja Timmu Kõrget / Arro Vahtrat (Mitsubishi Lancer Evo X) lahutab hooaja viimase etapi eel kaheksa punkti. Kui EMV5 klassis hoiavad esikohta lätlased, siis EMV1 ehk absoluutarvestuses on eestlaste edu Saaremaa ralli eel 12 punkti.

Kui EMV5 klassis lahutab kahte parimat enne hooaja lõppvaatust kaheksa punkti, siis tagaveoliste EMV6 arvestuses mahub esikolmik 11 punkti sisse.

Rallile registreerunud 40 võistluspaarist on meistritiitlile veel heitlemas BMW M3-ga sõitvad Taavi Niinemets / Esko Allika, Markus Tammoja / Henri Ääremaa ja Karl Jalakas / Janek Kundrats.

EMV7 klassis on Saaremaa rallile registreerunud 25 võistluspaari. Tänavuse meistritiitel selgub Läti – Eesti maavõistluses Madars Dīriņš / Gints Lasmanis (Honda Civic) vs Robert Kikkatalo / Robin Mark (Honda Civic Type-R) vahel. Lätlaste edu on hooaja viimase etapi eel eestlaste ees 11 punkti.

EMV8 klassis on küll juba tänavused meistrid selgunud, kelleks on Oskar Männamets / Holger Enok (Citroen C2 R2 Max), kuid legendaarse Saaremaa ralli klassivõidu nimel on starti tulemas 17 võistluspaari.

EMV9 klassi ehk veoautode arvestuses on tänavu etapivõite jagunud vaid võistluspaarile Tamo Silt / Raido Loel (GAZ 51). Meistritiitlit kaitsvatele meestele on Saaremaa teedel konkurentsi pakkumas 13 GAZ-veoautodega sõitvat võistluspaari.

EMV Lada klassis on Saaremaa ralli eel tänavuse meistritiitli kindlustanud Sander Klaus / Martin Udusalu (Lada VAZ 2105). Kokku on hooaja viimasel rallil starti tulemas üheksa Lada tehnikal sõitvat võistluspaari Eestist ja Leedust.

56. Saaremaa ralli kiiruskatsed on pealtvaatajatele tasulised (va. reede õhtune Kuressaare linnakatse). Rallipasse, mille hind on 25 eurot saab soetada alates 13. septembrist Piletitasku veebilehelt või rallinädalal Saare Selverist ja S-Link’i ametlikest müügipunktidest. Eelmüügist soetatud rallipassid tuleb vahetada müügipunktis või katsete piletikontrolli punktides käepaela vastu. Katsetele viivatel teedel on võimalik soetada ka ühekordsed kiiruskatete pääsmed, mille hinnaks on 10 eurot.