Reklaam sulgub sekundi pärast

WRC

toob sinuni Go3

Monte Carlo ralli: ajakava, osalejad, ennustused

Ott Tänak
Ott Tänak — FOTO: Ott Tänak Facebook

Uus autoralli MM-hooaeg on peagi algamas ning Eesti rallisõpradel on põhjust seda oodata erilise elevusega: Eesti esisõitja Ott Tänak on kahe hooaja vahel meeskonda vahetanud ning istub kolme võrdlemisi segase ja pettumustvalmistava Hyundai-hooaja järel taas M-Spordi Fordi auto rooli. Eesmärk ikka üks ja sama – MM-tiitel!

Kui kalendris on hiljem tulemas nii mõnigi huvitav ja enneolematu etapp, siis üks on ikka aastast-aastasse sama: hooaja esimene ralli sõidetakse Lõuna-Prantsusmaa mägistel ja kohati talvistel teedel. Mida Monte Carlo rallist oodata ja mida võiks seal korda saata Ott Tänak? Betsafe’i blogi jätkab ka sel hooajal põhjalike eelvaadetega.

Monte Carlo ralli: kas hooaja kõige keerulisem etapp?

Monte Carlo etappi võib sisuliselt pidada hooaja kõige ettearvamatumaks ralliks – lumistel ja jäistel mägiteedel võib kõike juhtuda ning ülitähtsat rolli mängib ka rehvivalik. Väga suur eelis on neil sõitjatel, kes oskavad kohalikke olusid hästi lugeda ning sellele vastavad rehvivalikud teha – pikkadel mägistel katsetel võib õigete ja valede rehvide vahe katsete peale kokku olla mõõdetav minutites.

Lisaks rehvivalikutele on salakavalad ka teed ise – kuigi suures osas on tegu asfaldiralliga, mängivad talvised olud eriti mägedes väga suurt rolli ning võivad teed muuta salakavalalt libedateks.

Suurt rolli mängib ka see, et kuna ralli keskus on sarnaselt mullusele viidud tagasi Monacosse, ei ole ühelgi päeval kavas lõuna-aegset hoolduspausi. See tähendab, et tehniliste tõrgete korral peavad sõitjad hakkama saama sellega, mille nad ise autosse kaasa võtavad. Varurehve võetakse Monte Carlos tavaliselt autosse kaasa kaks – mitte ainult rehvipurunemiste tõttu, vaid ka selleks, et erinevad tüüpi rehvidega erinevates oludes oleks võimalikult hea tegutseda. Tihtipeale võivad mägedes olla päikesele varjatud küljed väga külmad ja jäised, päikesepoolsed küljed aga sama kiiruskatse jooksul täiesti kuivad ja ideaalse pidamisega – seega tuleb sõitjatel pidevalt olukorda hinnata ja sellele vastavalt tempot kohendada.

Monte Carlo ralli ajakava (Eesti aja järgi):

Neljapäev, 19. jaanuar

Testikatse Sainte-Agnes / Peille (2,29 km) – kell 10.31
SS1 La Bollene-Vésubie / Col de Turini 1 (15,12 km) – kell 21.05
SS2 La Cabanette / Col de Castillon (24,90 km) – kell 22.03

Reede, 20. jaanuar

SS3 Roure / Roubion / Beuil 1 (18,33 km) – kell 10.09
SS4 Puget-Théniers / Saint-Antonin 1 (19,79 km) – kell 11.22
SS5 Brianconnet / Entrevaux 1 (14,55 km) – kel 12.25
SS6 Roure / Roubion / Beuil 2 (18,33 km) – kell 15.23
SS7 Puget-Théniers / Saint-Antonin 2 (19,79 km) – kell 16.36
SS8 Brianconnet / Entrevaux 2 (14,55 km) – kell 17.39

Laupäev, 21. jaanuar

SS9 Le Fugeret / Thorame-Haute 1 (16,80 km) – kell 9.24
SS10 Malijai / Puimichel 1 (17,31 km) – kell 11.05
SS11 Ubraye / Entrevaux 1 (21,78 km) – kell 13.17
SS12 Le Fugeret / Thorame-Haute 2 (16,80 km) – kell 15.31
SS13 Malijai / Puimichel 2 (17,31 km) – kell 17.05
SS14 Ubraye / Entrevaux 2 (21,78 km) – kell 19.23

Pühapäev, 22. jaanuar

SS15 Lucéram / Lantosque 1 (18,82 km) – kell 8.57
SS16 La Bollene-Vésubie / Col de Turini 2 (15,12 km) – kell 10.05
SS17 Lucéram / Lantosque 2 (18,82 km) – kell 11.40
SS18 La Bollene-Vésubie / Col de Turini 3 (15,12 km) – kell 13.18 (punktikatse)

Monte Carlo ralli osalejad: uusi nägusid mitmes autos

Nagu uue hooaja esimene ralli ikka, toob ka tänavune Monte Carlo etapp nii mõneski autos meile uue sõitja – see võib küll pisut harjumist vajada, kuid õnneks ei ole muudatusi väga palju. Kõige olulisemaks ongi mõistagi meie Ott Tänaku tiimivahetus.

Kui Toyota pole kahe hooaja vahel uusi sõitjaid endale toonud (miks muuta võitvat meeskonda, eks?), siis nii Hyundail kui M-Spordil on mõned muudatused. Eelmisel hooajal Toyotas osalise hooaja sõitnud Esapekka Lappi saab nüüd täishooaja jagu kätt proovida Hyundais, kus ta on sisuliselt Ott Tänaku asendajaks. M-Spordis on Tänaku kõrval teises autos Pierre-Louis Loubet, kolmandas masinas tuleb välja hobisõitja Jourdan Serderidis, kes kõrgesse mängu ei pretendeeri.

Peale Tänak-Järveoja tandemi rohkem Eesti sõitjaid hooaja avaetapil väljas ei ole.

Monte Carlo ralli osalejad ja esialgne stardijärjekord (ainult Rally1 autod):

Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (Toyota)
Ott Tänak – Martin Järveoja (M-Sport)
Thierry Neuville – Martijne Wydaeghe (Hyundai)
Elfyn Evans – Scott Martin (Toyota)
Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (Toyota)
Sébastien Ogier – Vincent Landais (Toyota)
Dani Sordo – Candido Carrera (Hyundai)
Esapekka Lappi – Janne Ferm (Hyundai)
Pierre-Louis Loubet – Nicolas Gilsoul (M-Sport)
Jourdan Serderidis – Frédéric Miclotte (M-Sport)

Monte Carlo ralli ennustused: Ogier’st on raske mööda vaadata

Kui Monte Carlo etapil on stardis kas Sébastien Loeb või Sébastien Ogier, ei maksa ralli võitja ennustamisel riskida – ajalugu on näidanud, et üks neist kahest selle ikka ära võidab! Alates 2007. aastast on Monte Carlo WRC-sarja kuulumise aastatel vaid ühe korra (!!!) läinud võit kellelegi teisele – 2020. aastal suutis Ogier’d seal edestada Thierry Neuville. Üldiselt on kohalikud sõitjad Monte Carlos aga väga tugevas eelisolukorras ning kui neil just midagi tõsist ei juhtu, siis tarkade valikute ja targa sõidustiiliga suudavad nad reeglina ennast ikka võidukonkurentsi venitada.

Küll aga võivad põnevat väärtust pakkuda esikolmikukoefid – Ogier’ seljataga võib asi minna päris huvitavaks. Ott Tänakule pole varasemalt Monte Carlo etapp üldse hästi sobinud – ta on kogu oma karjääris vaid kolm korda suutnud seal esikolmikusse jõuda, viimati 2019. aastal. Samas on eestlasel praeguseks juba piisavalt kogemusi, et keerulistes oludes õiged valikud teha. Just vähese kogemuse tõttu ei maksa siin panuseid Kalle Rovanperäle teha – küll aga võiksid kõrgesse mängu Ogier’ kõrval sekkuda just Tänak ja Neuville, ehk ka Elfyn Evans, kes tuli 2020. ja 2021. aastal vastavalt kolmandaks ja teiseks.

Üllatusena esikolmikusse jõudjate peale mõeldes võiks ehk sümboolsed väikesed panused teha üldiselt rahulikult ja stabiilselt, kuid mitte eriti kiiresti sõitvale Takamoto Katsutale ja ehk ka Esapekka Lappile, kes on alati üllatusvõimeline.

Põnevaid fakte Monte Carlo ralli kohta:

Viimane mitte prantsuse emakeelega sõitja, kes suutis WRC-sarjas Monte Carlo ralli võita, oli 2006. aastal Marcus Grönholm.

2007. aastast 2021. aastani oli Monte Carlo ralli keskus mitte Monacos, vaid Prantsusmaal Gapi linnas. 2022. aastal liigutati hoolduspark pika pausi järel taas Monaco legendaarsesse ja suursugusesse sadamasse.

Monte Carlo etappi on aastaid domineerinud Sébastien Loeb ja Sébastien Ogier – mõlemal on seal kirjas võrdselt suisa kaheksa rallivõitu. Loebi esimest ja (seni!) viimast võitu lahutab suisa 19 aastat – ta triumfeeris nii 2003. kui 2022. aastal.

Prantslaste kõrval on Monte Carlo MM-etapil viimastel kümnenditel kõige rohkem edu nautinud Tommi Mäkinen, kes võitis seal aastatel 1999-2002 neli korda järjest.

Esimestel Monte Carlo rallidel alustasid kõik võistlejad erinevatest linnadest ning kogunesid siis Monte Carlos. 1933. aastal said kolmikvõidu Tallinnast startinud masinad!

Ott Tänaku jaoks oli Monte Carlo ralli esimene etapp nii Toyota kui Hyundai rooli istudes.

WRC

toob sinuni Go3