Ott Tänak: väheste kruusakilomeetrite tõttu on Portugali ralli meie jaoks üks suur test 

Tänak Horvaatias

Autoralli MM-sarja hooaja algus tõi rallide vahele küll päris suured vahed, kuid suure kevade saabumine lööb ka WRC-s hooaja mõnuga käima – selle aasta neljas MM-etapp toimub Portugalis, kus uued Rally1 autod võtavad esimest korda üksteiselt mõõtu kruusal.

Mida Portugali etapp endast kujutab, milline on ralli ajakava, keda pidada soosikuteks ning mida arvab sellest kõigest Eesti rallisangar Ott Tänak ise? Betsafe’i blogi toob sinuni traditsioonilselt põhjaliku ralli eelvaate! 

Portugali ralli: hooaja esimene „päris“ etapp

Portugali etapp on üks WRC klassikalistest võidusõitudest – maaliliste vaadete ja arvukate fännidega on see väga populaarne nii fännide kui sõitjate seas ning on mitmel korral valitud ka maailma parimaks ralliks. Samas muudavad salakavalalt liivased ja kivised teed ning hoolduspauside vähesus

Kuna tegu on hooaja esimese kruusaetapiga ning eelmised rallid on olnud võrdlemisi spetsiifilised, on sageli öeldud, et MM-sari Portugali ralliga alles tõeliselt algab – siin näeme hästi ära, millised on meeskondade ja sõitjate jõudude vahekorrad kruusapinnasel, kus tegelikult ju suurem osa hooaja rallidest peetakse.

Ralli keskus asub Porto lähedal Matosinhoses ning sealsed teed on kiired, aga samal ajal ka suhteliselt tehnilised. Teekate on paljudel kiiruskatsetel esialgu suhteliselt liivane ja pehme, kuid võib iga auto läbimisega pisut muutuda – pärastlõunaste katsete ajaks on teed tavaliselt suhteliselt kivised ja nendele on tekkinud roopad.

Ralli trass on suhteliselt sarnane 2019. aastaga, mil Ott Tänak Toyota roolis selle etapi võitis – kuulsaimaks katseks on kindlasti Fafe, mis täidab ühtlasi ka ralli punktikatse rolli. Tavaliselt on selle lõpukilomeetritele kogunenud kümned tuhanded inimesed, kes saavad oma silmaga tunnistada sealseid vägevaid hüppeid ja imelisi vaateid. Kuulsaks katseks võib kindlasti pidada ka Amarantet, mis on oma 37-kilomeetrise trassiga MM-hooaja üks pikemaid kiiruskatseid.

Ralli kiiruskatsete tänavuseks kogupikkuseks on 338,34 km, koos ülesõitudega läbivad ekipaažid aga pisut rohkem kui 1500 kilomeetrit.

Ott Tänak: väheste kruusakilomeetrite tõttu on Portugali ralli meie jaoks üks suur test

Nagu ikka, andis ka Portugali WRC etapi eel Ott Tänak Betsafe’i blogile ekslusiivse intervjuu.

Ees ootab hooaja esimene kruusaralli, millega algab ühtlasi viiest etapist koosnev kruusarallide seeria. Kuidas oled selleks etapiks ette valmistunud, kus oled testinud ja kuidas testid on läinud? 

Kruusaga seotud ettevalmistused on meil pigem piiratud olnud. Portugali ralli saab meile olema üks suur test, kus on vajalik kiired järeldused teha ja leida parimad võimalused edasiliikumiseks. 

Hyundai tiimi juht Julien Moncet sõnas hiljuti, et on kindel, et Hyundai on kruusal konkurentsivõimelisem kui asfaldil, sest on auto arendamisel just kruusapinnasele keskendunud. Kas jagad Moncet’ hinnangut?

Loomulikult tuleb mõelda ja keskenduda positiivsele, aga kindlasti oleme ka realistid. Kruusal sõidetud kilomeetrid on senini olnud väga piiratud ja parim võimalus edasi liikumiseks saavad olema kilomeetrid järgmistelt rallidelt.

Kui suurel määral saab üldse olla võimalik, et ühe meeskonna auto on asfaldil kiire, aga kruusal aeglane (või vastupidi)? Tavafänni jaoks sõidavad ju nii asfaldi- kui kruusarallidel väliselt sarnased autod. Kas tunnetuslikult on näiteks sinu istumise all Horvaatias ja Portugalis täiesti erineva seadistuse ja varustusega autod? Kui suur osa auto omadustest jääb teekatet vahetades samaks?

Ma usun, et ka rallifänni jaoks on asfaldi -ja kruusateel sõitev auto väliselt lihtsalt eristatav. Alustades auto geomeetriast, sõidu dünaamikast ja lõpetades vedrustusega on ikkagi kõik erinev. Iga autojuhiluba omav inimene tunnetab auto sõiduomaduste vahet kruusal või asfaldil sõites. Seepärast peavad ka võidusõiduauto omadused erinevatel pinnastel erinevad olema.

Kui palju võis meeskondade jõudude vahekorrast kruusal vihjeid anda lumel sõidetud Rootsi ralli? Lumel sõitmine ja kruusal sõitmine on ju tunduvalt sarnasemad kui kruusal ja asfaldil sõitmine.

Rootsis kasutusel olnud auto on kindlasti palju sarnasem kruusaseadistusega autole. Rootsi rallilt saadud info kasutamise takistuseks on selle ralli väga siledad, jäised ja lumised olud ning ühtlasi olid seal ka ülimalt sirged ja kiired teed. Nüüd aga läheme radadele mis on aeglased ja tehnilised ning kõike muud kui siledad.

Hyundai kolis hiljuti ühe testikeskuse Soome Jämsässe, kus saadakse nüüd sealsetel klassikalistel kiiretel kruusateedel testida. Kas Toyotalt on sellega nende Puuppola baasi tõttu varem tekkinud väike eelis ära võetud?

Eesmärk ei olnud kelleltki spetsiaalselt eelist ära võtta. Tulenevalt sellest, et testimisega seotud reeglistik muutus, siis oli ka Hyundail võimalik tekitada testimiskeskus kiiretele metsateedele. Rootsi, Eesti ja Soome ralliks annab see meile rohkem võimalusi.

Kui mõelda sellele, mida ütlesid Betsafe’i blogile enne Horvaatia rallit ootuste kohta („Positiivne oleks algatuseks ralli lõpetada!“), siis läks Horvaatia etapp väga kenasti – olid viimaste meetriteni võiduvõitluses sees ning poodiumile mahtus ka tiimikaaslane Thierry Neuville. Kuidas sõnastaksid ootused enne Portugali etappi? Millise tulemusega, millise kohaga jääksid rahule?

Väga raske on ootuseid seada, kui pole õrna aimugi, kus me teistega võrreldes oleme. Ma väga loodan, et suudame ralli läbi sõita ilma tehniliste probleemideta ja kui see juba õnnestub, siis kõik järgnev oleks ainult positiivne.

Tunnistasid küll Horvaatia ralli järel, et püsisid nii suures mängus tänu törtsule õnnele, ometi võiks arvata, et seal saadud teine koht ja põgusalt esikohavõitluses olemine mõjusid sinu enesekindlusele hästi?

Kindlasti on positiivne vahelduseks võistlus lõpetada. Selleks, et tekiks enesekindlus, peame muutuma palju stabiilsemaks kogu oma süsteemiga ja siis saame hakata jälle võidu sõitma nii nagu see peaks käima.

Mida tänavusest Portugali rallist oodata – kui palju on katsete trassid võrreldes eelmiste aastatega muutunud ning millised faktorid saavad ralli jooksul ilmselt otsustavaks?

Sel aastal on kõik katsed samad ja otsustab vastupidavus aga loomulikult ka kiirus. Tegu on hooaja esimese kruusaralliga kõigile tiimidele ja sõitjatele. 

Portugali ralli on viiel korral valitud maailma parimaks ralliks. Kui kõrgel Portugali etapp sinu isiklike lemmikute edetabelis asub? 

Portugal on üks mu lemmikuid, teed on väga huvitavad, rallil on lihtne ja arusaadav korraldus ning kogu sealne ühiskond elab sel nädalal ralli laines. Lihtsuses peitub võlu.

DirtFishi portaalis oli hiljuti huvitav lugu sellest, kuidas WRC All Live on muutnud rallisõitjate ettevalmistust ja eeltööd – erinevalt varasemast on võimalik nüüd konkurentide kiiruskatseid pardakaamerast täispikkuses vaadata, nende sõidustiili analüüsida ja sealt enda jaoks kasulikku üles korjata. Seda on peetud ka Kalle Rovanperä nii noores eas saavutatud edu üheks põhjuseks. Kui palju sina teiste sõitjate pardakaamera videoid vaatad? Kuidas on sinu jaoks see WRC All Live’i funktsioon rallideks ettevalmistust muutnud? 

Kindlasti on see võimalus muutnud täielikult ralli sisu. Vanasti oli ralli pigem seiklus, kus oli oluline kahe korraga kiiruslegendi kirjutamine. Täna saavad kõik korrigeerida oma legendi kellegi kiire sõitja video järgi ja seepärast on võidusõit läinud väga tihedaks, kus noored õpivad läbi videote katseid pähe ja võtavad seda juba kui ringrajavõistlust. Ise loomulikult töötame ka videoid läbi, et kasutada ära kõigi sõitjate kogemus, juhul kui keegi kuskil vea teinud või mingi üllatuse saanud.

Portugali ralli ajakava (Eesti aja järgi):
Neljapäev, 19. mai: 
Testikatse Paredes (4,62 km) – kell 11.01
SS1 Coimbra (2,82 km) – kell 21.03

Reede, 20. mai:
SS2 Lousã 1 (12,03 km) – kell 10.08
SS3 Góis 1 (19,33 km) – kell 11.08
SS4 Arganil 1 (18,72 km) – kell 12.08
SS5 Lousã 2 (12,03 km) – kell 14.31
SS6 Góis 2 (19,33 km) – kell 15.31
SS7 Arganil 2 (18,72 km) – kell 16.38
SS8 Mortágua (18,16 km) – kell 18.05
SS9 SSS Lousada (3,36 km) – kell 21.03

Laupäev, 21. mai;
SS10 Vieira do Minho 1 (17,48 km) – kell 9.38
SS11 Cabeceiras de Basto 1 (22,03 km) – kell 10.38
SS12 Amarante 1 (37,24 km) – kell 11.54
Hoolduspaus
SS13 Vieira do Minho 2 (17,48 km) – kell 16.38
SS14 Cabeceiras de Basto 2 (22,03 km) – kell 17.38
SS15 Amarante 2 (37,24 km) – kell 18.54
SS16 SSS Porto – Foz (3,30 km) – kell 21.03

Pühapäev, 22. mai:
SS17 Felgueiras 1 (8,91 km) – kell 9.08
SS18 Montim (8,69 km) – kell 9.57
SS19 Fafe 1 (11,18 km) – kell 10.38
SS20 Felgueiras 2 (8,91 km) – kell 12.08
SS21 Fafe 2 (11,18 km) – kell 14.18