Ott Tänak Rally1 autode suurest probleemist: mulle väga meeldib saunas käia, aga eelistan seda teha riieteta…

tänak portugal

Nagu ikka, andis järjekordse MM-ralli eel Betsafe’i blogile eksklusiivintervjuu ka Ott Tänak.

Portugali ralli ja Sardiinia etapi vahele jääb vaid üks „tühi“ nädal. Kuidas selle sisustasid – kas jõudsid vahepeal koju või oli see tihe tööperiood? 

Me planeerisime oma testipäeva peale Portugali rallit eeldusega, et saame sealt hulga informatsiooni, millega testis juba edasi tegeleda. Tegime ühe testipäeva Sardiinias ja Eestis vaatasime paar päeva läbi eelmiste aastate videosid ning tegelesime üldise ettevalmistuse ja mäluvärskendusega varasematest aastatest. 

Enne Portugali etappi said kruusal läbida võrdlemisi vähe testikilomeetreid. Kas kahe ralli vahel said ka Sardiinia etapiks eraldi testida? 

Sardiinia test oli juba palju lubavam kui test enne Portugali. Saime sõita rohkem kilomeetreid ja Portugalis mittetoiminud alapeatükke tuunisime samuti positiivsemaks. 

Portugali etapil ütlesid ka välja, et Hyundai auto juures olid mõned asjad, mida on sul raske omaks võtta ja nendega harjuda. Kas need on asjad, mida ei olegi võimalik paremaks timmida või on lootust, et pikkamööda loksuvad need asjad sinu jaoks paremini paika? 

Hetkel ei ole meil väga valikut, peame tegema tööd nende vahenditega, mis meil praegusel momendil kasutada on. Neid elemente, mida saaks minu perspektiivist parendada, on omajagu, kuid enamasti oleme kõik ikkagi ühel meelel. Keeruliseks muudab olukorra asjaolu, et suur osa autost on homologeeritud ning seetõttu tuleb teha valikuid, millised arendust vajavad detailid on prioriteetsemad. Vastavalt prioriteetsusele hakatakse soovitud detaile ümber disainima ning seejärel tootma uusi osasid. Järgmine faas on uute arenduste testimine, kontrollimaks nende vastupidavust ning alles seejärel algab homologeerimise protsess, et kasutada seda juba rallil, kuid paraku võtab see kõik kõvasti aega. 

Kas auto juures on nii lühikese aja jooksul kahe ralli vahel võimalik midagi oluliselt paremaks seadistada või muuta? 

Mingeid drastilisi muudatusi koheselt loomulikult teha ei õnnestu ja üldjuhul võtavad suuremad füüsilised muudatused ka rohkem aega. Olemasolevate vahenditega annab aga auto seadistust kindlasti liigutada rohkem sinna aknasse, kus see võiks meie jaoks paremini toimida.

Ütlesid Portugali etapi järel, et Hyundai meeskonnal on punktiseisust palju tõsisemaid probleeme. Mida selle all silmas pidasid? 

Meeskonnas on hetkel keeruline periood, juhtkond pole päris paigas ja tulemused ei ole päris need, mida me kõik ootame-loodame. Selline olukord loob paratamatult pingeid, kuid usun, et Portugalis saime ennast kenasti välja elada ja teame väga selgelt, kus me oleme. Nüüd tuleb anda kõik, mis meil on ja Sardiinias kavatseme kindlasti oma konkurentidele avaldada maksimaalselt survet. 

Mida võime Sardiinia etapilt oodata? Sel aastal naaseb võistluskeskus pärast mullust taas Algherosse, kus oled suurema osa oma WRC-s oldud ajast Sardiinia etappidel kihutanud. Kas see tähendab, et kõik on vanaviisi ja tuttav? 

Sardiinia on piisavalt väike saar, et enamasti katsed on alati samad. Võrreldes eelmise aastaga on sel aastal kohati sõidusuund vastupidine ja kasutusel erinevad uued jupid, kuid enamasti oleme ikka samadel teedel. Suures plaanis tundub, et tuleb soe ralli.

Sardiinia etapil said mäletatavasti viis aastat tagasi oma esimese etapivõidu WRC-s. Kas sul on sellel etapil omad lemmikud kiiruskatsed, lõigud või osad? 

Katsed on siin kitsad ja kohati tegelikult päris kiired. Mingit haljasala ei ole siin teede ja puude/kivide vahele rajanud, ehk tegu on päris tõsiste radadega. Kõige keerulisemaks teguriks on erinevad üllatused lahtiste kivide näol, aga muidu on mulle siinsed teed üldiselt meeldinud.

Portugali etapil jäi kõlama sõitjate ja kaardilugejate mure salongis valitsenud kuumuse pärast. Kas ka sinul ja Martinil oli sellega probleeme? Mida annaks selles vallas ära teha? 

Sel aastal on autodel vormelite stiilis kinnised põhjad, mis tähendab et turbo ja väljalase ei saa mingit jahutust ja kui väljalaske temperatuur mängib 900-1000 kraadi vahel, siis see lõpuks kiirgab ikka tuppa ka ning selle tulemusena läheb katsete lõpus toas päris soojaks. Mulle väga meeldib saunas käia, aga eelistan seda teha ilma riieteta ja nii, et saan käia vahepeal väljas jahtumas. Päevas 12 tundi kinnises ja kuumas autos istumine oli Portugalis kehadele päris koormav. Esimeste sammudena oleks vaja vähemalt väljast tulev päikesekiirgus tagasi suunata ja siis peab meeskond ise vaatama, kuidas auto enda temperatuure paremini kontrollida. 

Ajakirjanik Peep Pahv kirjutas eelmise etapi valguses arvamusartikli, kus kritiseeris juunioride sarja korraldust – tema hinnangul kukuvad selle sarja etapid liiga sageli välja sellised, kus autod terved ei püsi, vahesid saab mõõta kümnetes minutites ja pingelist võitlust ei toimu. Kui palju oled sina juunioride sarja üldse jälgida jõudnud ja kas nõustud Pahvi kriitikaga? Kas selles osas oleks midagi võimalik ära teha, et olukorda parandada? 

Omal ajal, kui ise alustasin WRC sarjas sõitmist, tulin sarnase ettevalmistusega MM-rallile nagu Eestis sõitsime, kuid loomulikult need autod ei kannata sellist katsumust ja probleemid on kiired tulema. Isegi tipptasemel WRC autodele on see keeruline väljakutse… Praeguse formaadi järgi saavad juuniorid võimaluse alustada madalamas sarjas õppimist, kuniks tekib arusaam, et ralli võitmiseks tuleb see esmalt lõpetada ja selleks et lõpetada, ei pea igal kiiruskatsel ja igas kurvis kiireim olema.

FIA uus president Mohammed Ben Sulayem käis hiljuti välja omapärase mõttekäigu: nimelt pakkus ta, et vormel-1 sari võiks uusi võistlusdirektoreid saada WRC kaardilugejate seast, sest nad on suurepäraste organisatoorsete võimetega ja harjunud suurtes pingeolukordades tegutsema. Kuidas saaks sinu hinnangul vormel-1 võistlusdirektorina hakkama Martin Järveoja? 

Ma ei ütle, et siit seltskonnast ei võiks tulla võistluste direktoreid, aga samas ma ka ei arva, et igast kaardilugejast peaks saama F1 võistlusdirektor. Seda, kas see on Martini eesmärk, peab temalt endalt küsima! Pigem tundub utoopiline õhku visatud mõte, aga siin maailmas on kõik võimalik, kui huvi on.