Reklaam sulgub sekundi pärast

WRC Soome ralli 2022: ajakava, osalejad, ennustused

tänak soome

Kui eelmisel aastal saime Soome rallit nautida tavatul kombel sügisel, siis tänavusel MM-hooajal on legendaarne etapp tagasi seal, kuhu ta kuulub ehk suve keskel.

Autoralli MM-sarja vaat et kõige populaarsem ja kuulsam ralli, Soome etapp, seisab maailma kiireimatel ralliässadel järgmiseks ees ning Betsafe’i blogi on siin selleks, et sulle selle eel kõik oluline peo peale kätte tuua. 

Hüpped, täisgaas ja veelkord hüpped! 

Tuhande järve ralli, MM-sarja kõige kiiremad teed ja kõige peadpööritavamad hüpped. Soome ralli on WRC kalendris olnud aegade algusest peale ning seda põhjusega: rallihullud Soome fännid raja ääres koos laiade, ülikiirete ja voolavate teedega teevad sellest paljude sõitjate jaoks lemmiketapi.

Erinevalt nii mõnestki teisest rallist ei ole siin esikohal tehnika, rehvivalik või midagi muud sellist – Soomes on oluline olla julge, isegi hulljulge, ja tempot kogu kiiruskatse vältel põhjas hoida. Ülitähtsal kohal on ka täpne legend, sest väga kiiresti võetavate pimedate kurvide taga võivad olla järgmised kurvid ning seetõttu on eluliselt tähtis auto eelnevalt õigesse asendisse saada, et olla valmis juba järgmises kurvis õige külje ette viskama. Kuna kõik sõidavad täisgaasiga, tulevad ajavahed tavaliselt väikesed ning iga viga võib olla võidu peale võideldes saatuslik. 

Autode puhul hakkab suurt rolli mängima aerodünaamika ja see, kuidas sõitjad suuri hüppeid manageerivad – täisgaasiga suurtesse hüpetesse minnes on oht, et auto nina tõuseb õhus üles ja põhjustab suure avarii. Sageli näeme, kuidas sõitjad vahetult enne hüpet väikese pidurduse teevad ning siis taas gaasi põhja suruvad. Lihtne loogikagi ütleb, et mida rohkem on rehvid vastu maad, seda rohkem on võimalik autot kiiremini edasi liigutada. 

Mõne nädala tagune Eesti ralli oli sõitjatele Soome etapi eel heaks soojenduseks – ka Eesti teed on Soome ralli omadega võrdlemisi sarnased, kuid Soome rallil kipuvad trassid olema pisut laiemad ja veidi teistsuguse kruusaga, samuti mõneti sujuvamalt looklevad. 

Võrreldes eelmise aastaga on Soome rallil kiiruskatsed päris palju vahetunud – ning tavatu nüansina on pikal reedesel võistluspäeval kavas koguni kaks hoolduspausi.

Soome ralli ajakava
Neljapäev, 4. august

Testikatse Rannankylä (4,48 km) – kell 9.01

SS1 Harju 1 (3,48 km) – kell 19.08

Reede, 5. august

SS2 Laukaa 1 (11,75 km) – kell 8.00
SS3 Lankamaa 1 (21,69 km) – kell 8.55
Hoolduspaus
SS4 Laukaa 2 (11,75 km) – kell 12.15
SS5 Lankamaa 2 (21,69 km) – kell 13.10
SS6 Harju 2 (2,01 km) – kell 14.30
Hoolduspaus
SS7 Ässämäki 1 (12,31 km) – kell 17.00
SS8 Sahloinen-Moksi 1 (15,70 km) – kell 17.53
SS9 Ässämäki 2 (12,31 km) – kell 19.13
SS10 Sahloinen-Moksi 2 (15,70 km) – kell 20.06

Laupäev, 6. august

SS11 Päijälä 1 (20,19 km) – kell 8.08
SS12 Rapsula 1 (20,56 km) – kell 9.08
SS13 Patajoki 1 (13,75 km) – kell 10.08
SS14 Vekkula 1 (20,65 km) – kell 11.08
Hoolduspaus
SS15 Päijälä 2 (20,19 km) – kell 15.38
SS16 Rapsula 2 (20,56 km) – kell 16.38
SS17 Patajoki 2 (13,75 km) – kell 17.38
SS18 Vekkula 2 (20,65 km) – kell 18.38

Pühapäev, 7. august

SS15 Oittila 1 (10,84 km) – kell 8.23
SS16 Ruuhimäki 1 (11,12 km) – kell 9.38
SS17 Oittila 2 (10,84 km) – kell 11.01
SS18 Ruuhimäki 2 (11,12 km) – kell 13.18

Soome ralli osalejad ja esialgne stardijärjekord (Rally1 autod): 

Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (Toyota)
Thierry Neuville – Martin Wydaeghe (Hyundai)
Elfyn Evans – Scott Martin (Toyota)
Ott Tänak – Martin Järveoja (Hyundai)
Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (Toyota)
Craig Breen – Paul Nagle (M-Sport)
Gus Greensmith – Jonas Andersson (M-Sport)
Esapekka Lappi – Janne Ferm (Toyota)
Pierre-Louis Loubet – Vincent Landais (M-Sport)
Oliver Solberg – Elliott Edmondson (Hyundai)
Adrien Fourmaux – Alexandre Coria (M-Sport)
Jari Huttunen – Mikko Lukka (M-Sport) 

Rally1 autosid on Soome etapil sedapuhku stardis 12 – M-Sport on välja tulnud lausa viie autoga ning oma debüütralli Rally1 autoga saab soomlane Jari Huttunen, kes krooniti kaks aastat tagasi WRC3 tšempioniks. Nagu ikka, on Soomes eelis tagantpoolt startijatel, mis võiks head kaardid kätte mängida nii Huttunenile, aga eelkõige Esapekka Lappile ja ehk ka Oliver Solbergile. 

Eesti sõitjaid on lisaks Tänak-Järveoja paarile võistlustules veelgi: Rally2 arvestuses on stardis ekipaaž Egon Kaur ja Silver Simm, samuti Georg Linnamäe koos kaardilugeja James Morganiga. JWRC etappi sedapuhku Soomes kavas ei ole, nii et Eestis vägeva etenduse pakkunud Robert Virves seal starti tulemas ei ole. 

Soome ralli ennustused: kas keegi saab Rovanperäle vastu? 

Kuigi tänavust MM-hooaega totaalselt domineerinud Kalle Rovanperä alustab reedesel pikal päeval kõiki kiiruskatseid esimesena ehk kuiva ilma korral on teistel tema ees kerge eelis, siis on ralli võidu mõttes ikkagi väga-väga keeruline teha panuseid tema vastu.

Mitte et eelnev hooaeg oleks näidanud midagi muud, aga Eesti kiiretel teedel oli Rovanperä ja uue mootori saanud Toyota ülemvõim teiste sõitjate ees mäekõrgune. Tänavuse MM-tiitli saatuses pole enam mingit kahtlust ning paistab, et nooruke Rovanperä ei kavatse ka seisu kaitsma ja hoidma asuda, vaid kihutab täiskiirusel edasi – seda näitas juba Eesti ralli punktikatse, mille ta 22-sekundilise (!!!) eduga võitis.

Kõrgetele kohtadele võiks oodata ka teisi Toyota sõitjaid – Eesti teedel näitasid nad, et puhta kiiruse poolest on teistel tootjatel neile sisuliselt võimatu vastu saada. Eestis teise koha võtnud Elfyn Evans võitis Soome ralli eelmisel aastal ning on kindlasti ka tänavu kõrges mängus sees, samuti võiks head tulemust oodata Esapekka Lappilt, kes on samuti koduteedel alati väga suures mängus sees olnud. 

Ülejäänud sõitjatest peaks kõige parem šanss olema just Ott Tänakul, kes võib kindlasti sekkuda esikolmikumängu, kui auto terve püsib – tänavune hooaeg on aga näidanud, et kui just teistel midagi ei juhtu, on Tänakul rallivõidu nimel võidelda pigem keeruline, eriti sellisel rallil, kus auto kiirusest sõltub palju. 

Põnevaid fakte Soome ralli kohta: 

* Esimene Soome ralli sõideti 1951. aastal – selle eesmärgiks oli välja selgitada, kellel on õigus Soomet Monte Carlo rallil esindada!
* Soome ralli oli üks esimesi, mis kasutas tänapäevast ülesehitust – ralli koosnes kiiruskatsetest juba viiekümnendate keskel.
* Esimest korda oli 1000 järve ralli nime kandnud võistlus WRC kalendris 1973. aastal, olles sellega kalendris juba kõige esimesel MM-hooajal.
* Soome rallisõitjad on kodust võistlust domineerinud: 70 rallist on võit Soome jäänud lausa 55 korral. Rekordimehed Hannu Mikkola ja Marcus Grönholm on võitjaks tulnud seitsmel korral.
* 2016. aasta Soome ralli oli MM-ajaloo kiireim: võitja Kris Meeke’i kogu ralli keskmine kiirus oli 126,62 km/h!
* Soome MM-ralli on ainus, mille on võitnud kaks Eesti sõitjat: 2003. aastal tuli võitjaks Markko Märtin, 2018 ja 2019. aastal kordas seda tempu Ott Tänak.