Reklaam sulgub sekundi pärast

WRC Portugali ralli: ajakava, osalejad, ennustused

Autoralli MM-sarja hooaja algus tõi rallide vahele küll päris suured vahed, kuid suure kevade saabumine lööb ka WRC-s hooaja mõnuga käima – selle aasta neljas MM-etapp toimub Portugalis, kus uued Rally1 autod võtavad esimest korda üksteiselt mõõtu kruusal.

Mida Portugali etapp endast kujutab, milline on ralli ajakava, keda pidada soosikuteks ning mida arvab sellest kõigest Eesti rallisangar Ott Tänak ise? Betsafe’i blogi toob sinuni traditsioonilselt põhjaliku ralli eelvaate!

Portugali ralli: hooaja esimene „päris“ etapp

Portugali etapp on üks WRC klassikalistest võidusõitudest – maaliliste vaadete ja arvukate fännidega on see väga populaarne nii fännide kui sõitjate seas ning on mitmel korral valitud ka maailma parimaks ralliks. Samas muudavad salakavalalt liivased ja kivised teed ning hoolduspauside vähesus

Kuna tegu on hooaja esimese kruusaetapiga ning eelmised rallid on olnud võrdlemisi spetsiifilised, on sageli öeldud, et MM-sari Portugali ralliga alles tõeliselt algab – siin näeme hästi ära, millised on meeskondade ja sõitjate jõudude vahekorrad kruusapinnasel, kus tegelikult ju suurem osa hooaja rallidest peetakse.

Ralli keskus asub Porto lähedal Matosinhoses ning sealsed teed on kiired, aga samal ajal ka suhteliselt tehnilised. Teekate on paljudel kiiruskatsetel esialgu suhteliselt liivane ja pehme, kuid võib iga auto läbimisega pisut muutuda – pärastlõunaste katsete ajaks on teed tavaliselt suhteliselt kivised ja nendele on tekkinud roopad.

Ralli trass on suhteliselt sarnane 2019. aastaga, mil Ott Tänak Toyota roolis selle etapi võitis – kuulsaimaks katseks on kindlasti Fafe, mis täidab ühtlasi ka ralli punktikatse rolli. Tavaliselt on selle lõpukilomeetritele kogunenud kümned tuhanded inimesed, kes saavad oma silmaga tunnistada sealseid vägevaid hüppeid ja imelisi vaateid. Kuulsaks katseks võib kindlasti pidada ka Amarantet, mis on oma 37-kilomeetrise trassiga MM-hooaja üks pikemaid kiiruskatseid.

Ralli kiiruskatsete tänavuseks kogupikkuseks on 338,34 km, koos ülesõitudega läbivad ekipaažid aga pisut rohkem kui 1500 kilomeetrit.

Portugali ralli ajakava (Eesti aja järgi):

Neljapäev, 19. mai
Testikatse Paredes (4,62 km) – kell 11.01
SS1 Coimbra (2,82 km) – kell 21.03

Reede, 20. mai
SS2 Lousã 1 (12,03 km) – kell 10.08
SS3 Góis 1 (19,33 km) – kell 11.08
SS4 Arganil 1 (18,72 km) – kell 12.08
SS5 Lousã 2 (12,03 km) – kell 14.31
SS6 Góis 2 (19,33 km) – kell 15.31
SS7 Arganil 2 (18,72 km) – kell 16.38
SS8 Mortágua (18,16 km) – kell 18.05
SS9 SSS Lousada (3,36 km) – kell 21.03

Laupäev, 21. mai
SS10 Vieira do Minho 1 (17,48 km) – kell 9.38
SS11 Cabeceiras de Basto 1 (22,03 km) – kell 10.38
SS12 Amarante 1 (37,24 km) – kell 11.54
Hoolduspaus
SS13 Vieira do Minho 2 (17,48 km) – kell 16.38
SS14 Cabeceiras de Basto 2 (22,03 km) – kell 17.38
SS15 Amarante 2 (37,24 km) – kell 18.54
SS16 SSS Porto – Foz (3,30 km) – kell 21.03

Pühapäev, 22. mai
SS17 Felgueiras 1 (8,91 km) – kell 9.08
SS18 Montim (8,69 km) – kell 9.57
SS19 Fafe 1 (11,18 km) – kell 10.38
SS20 Felgueiras 2 (8,91 km) – kell 12.08
SS21 Fafe 2 (11,18 km) – kell 14.18

Portugali ralli osalejad ja stardijärjekord: legendid taas platsis

Kui Horvaatia rallil oli stardijärjekord endiste maailmameistrite mõttes päris üürike, siis Portugali rallil on taas garaažist välja aetud totaalne raskekahurvägi: M-Sport toob taas stardijoonele hooaja avaetapi võitnud Sébastien Loebi, Toyota aga vastab kaheksakordse maailmameistri Sébastien Ogier’ga! Seega võib andmine ralli võidu peale tulla tavapärasest veelgi põnevam, seda enam, et nagu eelnevalt mainitud, on uued Rally1 klassi autod siin alles esimest korda kruusal mõõtu võtmas.

Kruusarallile omaselt on esimesel päeval esimese esimesena rajale minna väga keeruline töö ning Portugalis teeb asja veelgi raskemaks tõsiasi, et reedene päev on sedavõrd pikk ja keeruline – kui just vihma sadama ei hakka, võib arvata, et normaalsete olude juures ei suuda Kalle Rovanperä  – kelle jaoks on see esimene kord karjääris MM-kruusarallil teistele teed puhastada! – suurde mängu avapäeval sekkuda ning liidreid tuleks otsida tagantpoolt alustajatest.

Viiendana rajale minevad Ott Tänak ja Martin Järveoja on selles osas väga hästi asetunud – nende rajal olemise ajaks peaks suurem „teepuhastamine“ juba tehtud olema. Avapäeval on aga väga heas olukorras näiteks üheksandana rajale asuv Elfyn Evans, samuti oma hooaja debüüti tegev Dani Sordo, kes alustab alles viimase Rally1 autona.

Kokku on Rally1 arvestuses üles antud 12 ekipaaži. MM-sarja liider Toyota on välja tulnud Kalle Rovanperä ja Elfyn Evansi kõrval eelmainitud Sébastien Ogier’ga, lisaks on Toyotal kihutamas ka Takamoto Katsuta. Hyundai on Thierry Neuville’i ja Ott Tänaku kõrval kolmanda mehena võistlema saatmas Dani Sordot, M-Sport saadab joonele aga lausa viis autot – meeskonnale toovad võistkondlikke punkte Craig Breen, Sébastien Loeb ja Adrien Fourmaux, samal ajal kui Gus Greensmith ja Pierre-Louis Loubet võistlevad iseenda eest.

Eesti sõitjatest on lisaks Tänakule-Järveojale veel rivis Rally2 arvestuses sõitev Georg Linnamäe, Rally3 arvestuses on stardis ka Robert Virves koos Aleks Lesega. Kohalikus arvestuses tuleb aga starti veel üks põneva taustaga mees – Eesti-Portugali segaperest pärit Kevin Saraiva.

Portugali ralli osalejad ja reedene stardijärjekord (ainult Rally1 autod):
1. Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (Toyota)
2. Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (Hyundai)
3. Craig Breen – Paul Nagle (M-Sport)
4. Sébastien Loeb – Isabelle Galmiche (M-Sport)
5. Ott Tänak – Martin Järveoja (Hyundai)
6. Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (Toyota)
7. Gus Greensmith – Jonas Andersson (M-Sport)
8. Sébastien Ogier – Benjamin Veillas (Toyota)
9. Elfyn Evans – Scott Martin (Toyota)
10. Adrien Fourmaux – Alexandre Coria (M-Sport)
11. Pierre-Louis Loubet – Vincent Landais (M-Sport)
12. Dani Sordo – Candido Carrera (Hyundai)

Portugali ralli ennustused: eelistada tasub kogemusi

Arvestades seda, et kruusa peal pole meil seni erilist aimdust, millised võiksid võistkondade vahelised jõudude vahekorrad tänavu välja näha, on Portugali ralli eel ennustusi teha tavapärasest paar kraadi keerulisem. Seni asfaldi- ja talverallide põhjal välja kujunenud mulje põhjal võiks eelkõige usaldada Toyota ja M-Spordi autosid, kuid Hyundai mehed Neuville ja Tänak on näidanud ja tõestanud, et oma kogemuste ja sportliku osavuse pealt võivad nad siiski pea igal rallil võidumängu tõusta.

Portugali rallil  tasub võidusoosikuid otsida aga eelkõige stardirivi teisest poolest – väga ohtlik kolmik pannakse seal kokku Ogier’st, Evansist ja Sordost, kelle võidu või esikolmikusse jõudmise peale tasub Betsafe’is oma panused ära teha, sest need võivad pakkuda suurepärast väärtust. Sébastien Loeb suutis küll Monte Carlos hooaja avaetapil võidukas olla, kuid võõral kruusarallil ei maksa temalt sellist šedöövrit uuesti oodata. Päris korralikud võimalused peaksid olema ka Ott Tänakul – kui auto ainult piisavalt kiire ja vastupidav oleks!

Huvitavaid fakte Portugali ralli kohta:

Portugali ralli kuulus WRC kalendrisse juba MM-sarja kõige esimesel hooajal 1973. aastal.
Viimased kuus Portugali rallit on kõik võidetud erinevate sõitjate poolt, kusjuures viis esimest neist ka erinevate autodega: 2015. aastal triumfeeris seal Jari-Matti Latvala (Volkswagen), 2016. aastal Kris Meeke (Citroen), 2017. aastal Sébastien Ogier (M-Sport), 2018. aastal Thierry Neuville (Hyundai), 2019. aastal Ott Tänak (Toyota) ja 2021. aastal Elfyn Evans (Toyota).
Esialgu sõideti Portugali rallit segaformaadis, kus mõned katsed olid kruusal, mõned asfaldil.
2001. aastal rikkus Portugali ralli väga tugev vihmasadu. Selle järel kaotas etapp viieks aastaks koha MM-kalendris.
Enim kordi on Portugali ralli võitnud Markku Alén ja Sébastien Ogier (5).
Fafe kiiruskatset, mille lõppu kogunevad tavapäraselt tuhanded ja tuhanded pealtvaatajad ning mis on viimastel aastatel olnud ka ralli viimaseks katseks, sõideti esimest korda WRC sarjas juba 1973. aastal.
Portugali ralli oli aastaid kurikuulus selle poolest, et sealsed pealtvaatajad ronisid rajale väga lähedale ning vilistasid tihtipeale ohutusnõuetele. 1986. aastal saidki kolm pealtvaatajat surma, kui kohalik sõitja Joaquim Santos auto üle kontrolli kaotas ning rahva sekka paiskus.