F1 2022: 5 võitjat ja 5 kaotajat hooaja esimesest poolest

Kuigi matemaatiliselt on praeguseks sõidetud juba paar etappi rohkem kui pool hooaega, jagab vormel-1 hooaja tavapäraselt kaheks suve lõpus toimuv sisuliselt kuu aja pikkune puhkus, kus nii sõitjad kui tiimid mõneks ajaks pistiku seinast saavad võtta ja akusid laadida.

Tänavune suvepaus kestab sisuliselt kogu augustikuu – Ungari GP peeti juulikuu viimasel päeval, Belgias toimub järgmine etapp aga augusti viimasel nädalavahetusel. Milliste märksõnade ja narratiividega saab senise MM-hooaja kokku võtta? Betsafe’i blogi toob välja viis võitjat ja viis kaotajat!

MM-sarja punktiseis:

Võitja: Ferrari
Kunagiste hiilgeaegadega võrreldes oli mõne aasta tagune Ferrari totaalne häbiplekk, kes ei suutnud isegi kodusel Monza ringrajal tippkonkurentsis vastu pidada ning muutus aasta-aastalt üha naeruväärsemaks – seda vormel-1 läbi aegade kõige kuulsama meeskonnana. Uued regulatsioonid ning tehniline restart tulid aga Ferrarile tohutult kasuks – ühtäkki oldi hooaja esimesest etapist saati suures mängus sees ning Bahreinis alustati hooaega lausa kaksikvõiduga. MM-tiitlid paistavad küll hetkel Red Bulli manu minevat, kuid Ferrari jaoks on see suures plaanis tühiasi – oluline on see, et punased autod võitlevad taas võitude, kõrgete kohtade ja ilmselt õige pea ka maailmameistritiitlite eest. Kui nüüd saaks ka igasugused otsused boksipeatuste ajastuse ja rehvivaliku osas täkkesse…

Kaotaja: Mercedes
Meeskondadest on raske tuua välja suuremat kaotajat kui seda on olnud Mercedes. Kuigi tabeliseis ei pruugi tunduda sugugi nii hull – asuvad nad konstruktorite paremusjärjestuses kolmandal kohal ning Ferrari ei ole sugugi kaugel –, siis tervikuna on Mercedese fännid ilmselt hooaja algusest senimaani šokis. Alates 2014. aastast igal (!) hooajal konstruktorite karika võitnud meeskond ei saanud uutele regulatsioonidele kõige paremini pihta ning hooaja esimestel etappidel sai jälgida tavatut vaatepilti, kus võidu peale hõbenooled ei võidelnudki – ning siiamaani pole Mercedesed mitte ühtegi etapivõitu kirja saanud, kuigi poodiumikohti on hakanud tulema üha sagedamini. Lohutuseks võib kinnitada, et suurima ja võimsaima tiim vormikõver on selgelt ülespoole.

Võitja: Charles Leclerc
Ferrari monacolasest sõitja võttis hooaja esimeste etappidega tiimi esisõitja koha endale ning kuigi vahe tiimikaaslase Carlos Sainziga ei ole kasvanud meeletult suureks, on ta siiski võitnud kolm etapivõitu ning püsis kuni Max Verstappeni tõelise esiletõusuni sees ka tiitlimängus. Paraku on vahe tabelis hollandlasega kasvanud juba 80-punktiliseks, mis tähendab, et lisaks iseenda õnnestumistele tuleks Leclercil tiitlmängu tagasi tulemiseks loota ka Verstappeni ebaõnnele. Küll on Leclerci staatus vormelimaailmas teinud tänavuse poolaastaga kõva hüppe edasi.

Kaotaja: Lewis Hamilton
Seitsmekordne maailmameister ja F1 ajaloo enim etapivõite saanud sõitja jäi mullu väga skandaalsel kombel kogu hooaja viimasel ringil ilma oma kaheksandast MM-tiitlist, kuid võis arvata, et asi sellega ei piirdu ning Hamilton kavatseb oma tiitli numbriga kaheksa võita järgmisel hooajal, et lõpuks kõigi aegade arvestuses Michael Schumacherist ette rebida. Tänavune hooaeg on aga Hamiltoni jaoks olnud paras reality check – mees, kes on harjunud sellega, et tema ees on reeglina vaba vesi, sest kõik ülejäänud jäävad seljataha, on ühtäkki taandunud lihtsurelikuks, kel tuli hooaja alguses mõnel etapil kõvasti võidelda isegi selle nimel, et punktikohale mahtuda. Suvepausile läheb Hamilton küll viie järjestikuse poodiumikoha pealt, kuid võita pole tal seni kordagi õnnestunud ning unistus kaheksandast MM-tiitlist peab ootama järgmisi hooaegasid. Kas siis saab Mercedes oma asjad korda?

Võitja: Max Verstappen
Mullu skandaalselt oma esimese MM-tiitli võitnud Verstappen oleks võinud jääda loorberitele puhkama, kuid asi on olnud sellest kaugel – kuigi hooaja avaetapp läks aia taha, on ta seejärel toimunud 12 etapist võitnud lausa kaheksa ning poodiumilt välja jäänud vaid kahel korral. Kõik see on ta punkitabelis viinud kindlaks liidriks ning hetkel ei viita mitte ühtegi märki sellele, et ta sealt lähiajal ära võiks pudeneda. Verstappen on tegemas Hamiltoni – ehk minemas väga kindla MM-tiitli poole.

Kaotaja: Daniel Ricciardo
Need ajad, kui austraallane Red Bulli ridades iganädalaselt võitude ja poodiumikohtade peale võitles, näivad jäävat üha kaugemale ja kaugemale minevikku. Ühest küljest seetõttu, et need tõesti jäävad iga päevaga üha kaugemasse aega, teisalt aga seetõttu, et Red Bulli järgne aeg on Ricciardol totaalselt ebaõnnestunud – küll ei ole tema meeskonnad suutnud talle anda piisavalt head autot, küll ei ole ta ise suutnud piisavalt stabiilselt ja kiirelt sõita. Sel hooajal on Ricciardo punktita jäänud lausa üheksal nädalavahetusel ning leiab end MM-sarja kokkuvõttes alles 12. kohalt.

Võitja: George Russell
Williamsist Mercedesesse edutatud 24-aastase Russelli jaoks oleks tänavune hooaeg pidanud olema õpipoisiaasta kuulsa maailmameistri Lewis Hamiltoni kõrval, kuid esimestest etappidest saati on Russell tõestanud, et Valtteri Bottase välja vahetamine tema vastu oli Mercedese poolt õige samm. Russell on juba praegu valmis poodiumikohtade nimel heitlema ning kuigi tiitlivõitlus on sel aastal eelkõige ootamatult kehva auto tõttu kaugele jäämas, on ta tiimisisest heitlust Hamiltoni vastu täiesti ootamatult võitmas, olles hetkel tabelis neljas, kui Hamilton on kuues.

Kaotaja: teravat tiitlivõitlust näha lootnud fänn
Olgem ausad – eelmise aasta ülitihe rebimine Lewis Hamiltoni ja Max Verstappeni vahel hellitas ära väga paljud vormelisõbrad, kes tahaksid nüüd säärast tulevärki nautida igal hooajal. Paraku on see spordiala juba selline, kus aastad ei ole vennad – eriti sellised aastad, kus tullakse välja täiesti uute autodega. Verstappen ja Red Bull on tänavust hooaega valitsema tõusnud ning kui hollandlasele terendab teine järjestikune MM-tiitel, siis Red Bullile esimene konstruktorite karikas pärast 2013. aastat.

Võitja: Kevin Magnussen
Kui Haas 2020. aasta lõpus nii Magnussenil kui Romain Grosjeanil minna lasi, ei olnud ilmselt palju, kes oleksid osanud arvata, et Magnussen nii ruttu tee tagasi vormelispordi kuninglikku klassi leiab. Venemaa alustatud sõda Ukrainas mõjutas ka vormel-1 sõitjaterivi – Haas loobus seetõttu Vene oligarhi pojast Nikita Mazepinist ning kiiruga tuli talle otsida asendajat, kelleks osutuski kogenud taanlane Magnussen. Kuigi ettevalmistusaega jäi ülinapiks, suutis Magnussen juba hooaja avaetapil saada kirja Haasi ajaloo ühe parema tulemuse ehk viienda koha ning kuigi ta nii kõrgele enam kerkinud ei ole, on ta punkte teeninud veel neljal korral ning on punktitabelis ootamatult kõrgel 11. kohal.

Kaotaja: Jüri Vips
Paljud mäletavad ehk Marko Asmeri ning isegi Kevin Korjuse püüdlusi vormel-1 sarja, kuid nii lähedale nagu Jüri Vips pole F1-sarjas sõitmisele varem jõudnud ükski Baltimaade sõitja. Kindel (nii kindel kui Helmut Marko süsteemis olla saab) koht Red Bulli noortetiimis, täishooaeg F2-s, testimised F1 autoga ning varusõitja koht igal võistlusnädalavahetusel – Vipsi karjäär oli juba mitmendat hooaega järjest olukorras, kus tundus, et ametikõrgendus AlphaTauri meeskonda võib olla aja küsimus. Kuniks tuli sisse üks õnnetu Twitchi striim, üks veel õnnetum nõme ja ebaviisakas kommentaar… Raske näha, et lähiajal Vipsi suur unistus F1 pääsemisest täituks. Päris võimatut pole aga midagi!