Reklaam sulgub sekundi pärast

FILMI “KURVILISE TEE LEGENDID” TEGELASED: VALLO SOOTS JA TOOMAS PUTMAKER

Vallo Soots
Vallo Soots — FOTO: Vallo Sootsi erakogu ja Sterotek Film

26. aprillil esilinastuvas filmis „Kurvilise tee legendid“ meenutavad oma karjääri paljud 80ndate autoralli tippsõitjad ja kaardilugejad. Avaldame taas ühe filmis osaleva mehe pikema tutvustuse.

Seekord vaatame ühe ralliekipaaži kujunemist koos, kuna ühisosa tulemustes ning ühes autos oli väga suur ja ajaliselt pikk. Samas on meestel oma ajalugu erinevate kaardilugejatega ja sõitjatega.

Piloot VALLOS SOOTS (1948) - kaardilugejad rallidel läbi aegade: Ants Sildmäe, Toivo Schipai, Aivo Reinaru, Andres Mandre, Juhan Sein, Toomas Putmaker, Viktor Ignatjev, Tõnu Vunn.

Autospordis aktiivselt tegelenud 1971-1988.

Kaardilugeja TOOMAS PUTMAKER (1947) - piloodid rallidel läbi aegade: Jaak Vihalem, Juhan Sein, Toivo Schipai, Vallo Soots. Autospordis aktiivselt tegelenud 1972-1988.

VALLO SOOTS

Sootsil on kõik tiitlid, mida oli võimalik 70-80ndatel autorallis saavutada: mitmekordne Eesti meister, NSVL meister ning Sotsialismimaade „Sõpruse“ karikasarja hooaja esikoht. Sellist nimekirja pole vastu panna ühelgi teisel kolleegil.

Esimesed tulemused Vallo Sootsi esituses leiame mai alguses aastast 1971, kui koos Ants Sildmäega osaleti Vana Toomase autorallil autol Moskvitš 408. Tulemuseks oma klassi neljas ja absoluutarvestuse 13. koht. Sama aasta Eesti meistrivõistlustel „Estonia 71“ saavutati klassis IIIA 7. koht, üldises järjestuses oldi 12. kohal.

1972 jätkas Vallo Soots koos Ants Sildmäega, osaledes märtsis „Kalevi“ autoralli esimesel etapil, kuid tulemus jäi kesiseks – eelviimane koht polnud meeste võimete näitaja. Viga parandati „Kalevi“ autoralli II etapil, kus saavutati absoluutarvestuses II ja klassis I koht.

1973 osales Vallo Soots koos Toivo Schipaiga. „Kalevi“ autorallil juhtus äpardus, kus sõideti teelt välja ning tee vabastamiseks läks vaja konkurentide abi. Auto saadi kaasvõistlejate abiga teele tagasi ja ralli lõpetati, kuid hilinemine ajakontrollpunkti viis mehed tulemuste tagumisse otsa. Sama aasta NSVL meistrivõistluste etapp peeti koos Eesti meistrivõistlustega „Estonia 73“ . Vallo Soots – Toivo Schipai saavutasid Moskvitšite klassis 8. koha. Septembri lõpus „Kalevi“ autoralli III etapil oldi kiireim ekipaaž, kuid rajalt saadud karistuspunktid viisid mehed 8. kohale. Kalevi meistrivõistluste kolme etapiga saavutati omas klassis kolmas koht.

1974 Väinamere autorallil oli Vallo Sootsi kaardilugejaks Aivo Reinaru. Esimene ring sõideti mandril ning siis olid juhtimas Soots-Reinaru, seda Raide-Taim ees. Ralli viimane ring sõideti Saaremaal, ning seal muutusid ka kohad. Rallilt võeti lõpuks III koht, omas klassis II koht, võit klassis jäi 6 sekundi kaugusele. Esindati TSK Vihur klubi.

1975 asus Vallo Soots starti taas uue kaardilugejaga, seekord oli kõrvaistmel Andres Mandre. Autovahetus oli toonud meestele VAZ 2103 ralliauto. Aprillikuu heitliku ilmaga „Kalevi“ autorallil saavutati absoluutarvestuses I koht. Hooaeg jätkus maikuus Vana Toomase autoralliga, kus saavutati absoluutses arvestuses 6. koht ning omas klassis II koht. Juuni lõpus toimunud Eesti meistrivõistlustel saavutas Vallo Soots koos Andres Mandrega esimesed medalid, kui 7. klassis saavutati III koht. Eraldi peeti arvestust Kalevi meistrivõistlustel, kus saadi kahe etapi kokkuvõttes 8. klassis II koht. Aasta lõpus osaleti Venemaal „Vene talv“ autorallil, kus kaarti oli lugemas treener Juhan Sein. A2 klassis saavutati NSVL arvestuses 8. koht.

SOOTS-PUTMAKERI KOOSTÖÖ

1976 sai Eesti rallimaastik uue ekipaaži Vallo Soots – Toomas Putmakeri näol. Esimene start tehti ENSV meeskondlikul talirallil, kus meeskonna moodustasid kolme auto ekipaažid. Kiiruskatse stardis läksid kellad käima esimesest autost, finišis võeti aeg kolmanda auto järgi. Igaljuhul saavutas ALMAVÜ eksperimentaalkombinaadi „Vihur“ meeskond koosseisus Heiki Ohu – Toomas Diener, Eedo Raide – Georg Valdek ning Vallo Soots – Toomas Putmaker I koha. Mai lõpus toimunud „Kalev 76“ autorallil juhtus meestel tõsine avarii viimasel kiiruskatsel Viitnas, kus suurel kiirusel murdus paralleelvarras ning auto lendas vastu puud ja sealt edasi mitu korda üle katuse. Samal aastal võitsid Soots-Putmaker Vana Toomase autoralli, juuni lõpus aga Eesti meistrivõistlused „Estonia 76“ ja said parimate spetsiaalautode sõitjatena kaela meistrimedalid. Ralli võideti domineerivalt, 23st kiiruskatsest võideti 22. Augustis toimusid Eestis esmakordselt A2/1 klasside NSVL meistrivõistlused, Soots-Putmaker osalesid 8.klassis ning saavutasid 7. koha.

1977 algas traditsiooniliselt ENSV meeskondliku taliralliga ning kiireimad olid Sõpruse klubi sõitjad Vallo Soots – Toomas Putmaker, Vello Grünberg – Aarne Timusk ja Olavi Ellermann – Meelis Arumeel. Sama aasta Vana Toomase rallilt võideti teist aastat järjest I koht. Mai lõpus toimunud „Estonia 77“, ehk Eesti meistrivõistlused lõppesid Soots-Putmaker ekipaažile 8.klassis kuldmedalitega. Libatses toimus esimest korda Edasi karikaralli ning seal oli esindatud mitmed tugevad ekipaažid. Soots oli tegemas head sõitu, kuid liikluseeskirjade rikkumine tõi kaasa 180 karistuspunkti ning absoluutarvestuses saavutati lõpuks III koht. Aasta lõpus Tallinnas peetud NSVL meistrivõistluste II etapp loodetud tulemust ei toonud, autol tekkisid tehnilised probleemid.

1978 esimene start tehti taaskord ENSV meeskondlikul talirallil ning Sõpruse III võistkond saavutas II koha. Lisaks Soots-Putmakerile kuulusid meeskonda Eedo Raide – Georg Valdek ja Raul Laido – Kaarel-Ain Viirok. Kuu hiljem Eestis toimunud NSVL meeskondlikul taliralli võeti AZLK tehase järel samuti II koht, meeskonnas oli samad sõitjad. NSVL meistrivõistlused A2 klassis olid sellel aastal kahe etapilised, neist esimene peeti Leedus Taurages, kus Soots-Putmaker saavutasid 4. koha. Kodusel NSVL meistrisarja etapil Põlvas saavutati II koht, nagu ka hooaja kokkuvõttes. Osaleti ka piiritagusel rallil Poolas, kuid seal järgnes katkestamine.

1979 aasta möödus enamuses piirtagustel rallidel osalemisega, starditi enamustel sotsialismimaade karikasarja etappidel. Esimene kodune start tehti Autom Suurrallil, kus saavutati III koht.

1980 aasta esimene start tehti Ida-Saksamaal Pneumant rallil, kus saavutati III koht, klassis II koht. NSVL meistrivõistluste etappidel Naltšikis ja Riias järgnes katkestamine. Kodusel Vana Toomas autorallil oldi üldises pingereas 5. kohal. Augusti alguses Ungaris toimunud Tauruse rallil saavutati absoluutarvestuses 5. koht. Uuesti oli võimalik mehi Eestis startimas näha alles oktoobri teises pooles, kui Valgas toimus NSVL meistrivõistluste etapp. Spetsiaalautodel saavutasid Soots-Putmaker III koha.

N. LIIDU MEISTRIKS HOOPIS TÕNU VUNNIGA

1981 pidi Toomas Putmaker minema seljaoperatsioonile ning seetõttu võttis jaanuaris toimunud ENSV meeskondlikul talirallil Vallo Sootsi kõrval koha sisse hinnatud kaardilugeja Tõnu Vunn. TSK Sõprus meeskonna liikmetena saavutati II koht. Lisaks Soots-Vunn ekipaažile olid meeskonnas Joel Tammeka – Ants Kulgevee ja Olavi Ellermann – Jüri Kaasik. Sama meeskond esindas TSK Sõprus värve ka NSVL meeskondlikul talirallil, kuid seal katkestati.

Hooaja alguse kahel esimesel etapil NSVL meistrivõistlustel oli stardis samadel põhjustel ekipaaž Vallo Soots – Tõnu Vunn. Aprilli teises pooles toimunud I etapp Naltšikis absoluutarvestuses võideti, sama tulemust korrati juulis Liepajas ning NSVL meistrikuld oli vormistatud. Viimane etapp kolmest sõideti oktoobris Kalušis, kuid seal ekipaaž Vallo Soots – Tõnu Vunn ei startinud, kuna olid kahe võiduga juba sõitnud end NSVL meistriteks.

1981 aasta esimene start sai toimuma ekipaažile Soots-Putmaker alles augustis toimunud Automi Suurralli, kuna Toomas Putmakeril oli seljaoperatsioon ja taastumine võttis aega.Pikalt mehed ei mõelnud ja vajutasid kohe gaasi põhja. Tulemuseks I koht.

1982 oli meestel programm nii tihe, et kodumaal starti ei jõututki, põhirõhk pandi sotsialismimaade karikasarjas „Sõprus“ osalemiseks. Kaks etappi õnnestusid eriti hästi, kui nii Rumeenias kui Poolas saavutati II koht ning hooaja kokkuvõttes saavutati karikasarja 6. koht.

1983. aasta oli samuti pearõhk tugevale esinemisele sotsialismimaade karikasarjas, kuid tehti ka esimene start MM sarjas Kreekas. Hooaja paremad saavutused olid Vene Talv autorallilt III koht, Mecsek ralli Ungaris klassi II koht ja Wismut ralli Ida-Saksamaal II koht ning klassi I koht. sotsialismimaade karikasarjas saavutati hooaja lõpus III koht.

1984 olid mehed üle pika aja stardis Eestis, seda talvisel Vastlarallil. Kahjuks see ralli katkestati, kuid Eesti esimeselt rahvusvaheliselt autorallilt „Baltika 84“ võeti magus üldvõit. Hooaeg jätkus karikasarjas piiritagustel sõitudel, kuid ei pakkunud poodiumitulemusi ja ka lõpptulem hooaja mõttes jäi kesiseks.

1985 alustati kodustel teedel Vastlarallil, kus saavutati 10.koht, sama tulemus tuli ka Tallinnas toimunud rahvusvahelisel „Sojuz 85“ rallil, mis oli ühtlasi sotsialismimaade karikasarja esimene etapp. Hooaja säravaim tulemus tuli Ida-Saksamaal Pneumant rallil, kus saavutati absoluudi III ja klassi II koht. Klassi III koht saavutati lisaks Poolas Rajd Polski etapil, mis oli ühtlasi ka Euroopa meistrisarja etapp. „Sõpruse“ karikasarja kokkuvõttes saavutati III koht. Hooaja lõpetas Tartus toimunud NSVL meistrivõistluste etapp, kus tulemuseks jäi 7. koht.

KARJÄÄRI EDUKAIM HOOAEG

1986 hooaja alguse plaanides olid samad rallid, mis aasta varem: hakatuseks Vastlaralli ja paari nädala pärast Sojuz 86. Vastlarallil ei kippunud miski õnnestuma, hoog oli kesine ning tulemuseks alles 8. koht. Sojuz rallil, mis oli ühtlasi sotsialismimaade karikasarja I etapp, olid Soots-Putmaker juba poodiumi kolmandal astmel ning kogusid hooaja vaates häid punkte. Kui aprillis Ungarist lisandus II koha punktid, lisaks Bulgaariast III koha, Rumeeniast II ja Poolast 4. koha punktid, siis hooaja kokkuvõttes võideti karikasari 111 punktiga. Tegemist oli teise korraga, kui eestlased selle saavutuseni jõudsid. Kui lisada juurde Soomes toimunud 1000 Järve MM-etapilt saadud 32. koht ja klassi III koht, siis võib lugeda seda hooaega Vallo Soots – Toomas Putmakeri kõige edukamaks.

1987 hooaeg algas Ida-Saksamaal toimunud Pneumant rallilt saavutatud II kohaga, kuid kaks järgmist etappi Ungaris ja Bulgaarias katkestati. Kuigi Rumeeniast saadi karikasarja arvestuses I koha punktid, ei suudetud sellel aastal hooaja lõpu tabelis tõusta 4. kohast kõrgemale.NSVL meistrivõistlused Tartus valmistasid samuti pettumuse, kui Kambja kiiruskatsel oldi sunnitud katkestama. Küll aga osaleti suve teises pooles maakera kuklapoolel kõrberallil, Austraaliasse mindi proovima Lada Nivade omadusi. Vallo Soots – Toomas Putmaker lõpetasid selle katsumuse 18. kohaga ning klassis 4. kohaga.

1988 aasta ei alanud enam samas rütmis, kui aasta tagasi – tulemused jäid tagasihoidlikuks. Viimane start Eesti rallisõprade silme ees tehti juuni alguses Tartus, kus autorallil „Sojuz 88“ saavutati hooaja parim tulemus 7. koha näol. Viimane autoralli start tehti Ida-Saksamaal Wartburgi rallil, kus oldi lõpptulemustes 16. kohal.

Sama aastaga mehed lõpetasid oma eduka karjääri. Raske oleks olnud soovida tulemuste poolelt midagi suuremat – kõik tiitlid, mis võtta oli võimalik, Vallo Soots ka võttis. Toomas Putmakeril jäi saavutamata vaid NSVL meistri tiitel.

Vallo Sootsi parimad saavutused autorallis enne Toomas Putmakeriga koostööd:

1972 Autoralli „Kalev 72“ II etapp, absoluutarvestus II koht, klassis I koht, kaardilugeja Ants Sildmäe

1973 Kalevi kolmeetapilised meistrivõistlused klassis III, kaardilugeja Toivo Schipai

1974 Väinamere autoralli absoluutarvestuse III koht, klassis II koht, kaardilugeja Aivo Reinaru

1975 Autoralli „Kalev 75“ absoluutarvestuse I koht, kaardilugeja Andres Mandre

1975 Vana Toomas autoralli absoluutarvestuse 6. koht , oma klassis II koht, kaardilugeja Andres Mandre

1975 Eesti meistrivõistlused „Estonia 75“, 7.klassis III koht, kaardilugeja Andres Mandre

1975 Kalevi meistrivõistlused, 8. klassis II koht, kaardilugeja Andres Mandre

1981 NSVL meistrivõistluste I etapp Naltšikis, absoluutarvestuse I koht, kaardilugeja Tõnu Vunn

1981 NSVL meistrivõistluste II etapp Liepajas, absoluutarvestuse I koht, kaardilugeja Tõnu Vunn

1981 NSVL meister klassis A2, kaardilugeja Tõnu Vunn

Toomas Putmakeri parimad saavutused autorallis enne Vallo Sootsiga starte:

1972 Kalevi meistrivõistluste I etapp, absoluutarvestuse 8. koht, klassis 4. koht. Piloot Jaak Vihalem

1975 Autoralli „Kalev 75“ I etapp, absoluutarvestuse 16. koht, 8. klassis 7. koht. Piloot Toivo Schipai

Esimene tulemus, kus Toomas Putmakeri nime võib kohata, on aasta 1972 ja Kalevi meistrivõistluste I etapp, kus koos Jaak Vihalemiga osaleti autol Moskvitš 408. Rallil saavutati 8. koht, omas klassis oldi 4. kohal.

1973 toimus „Estonia 73“ autoralli, kus selgitati Eesti meistrid ning lisaks NSVL meistrivõistluste etapp. Toomas Putmaker kaardilugejana vastutas selle eest, et piloot Juhan Sein oleks õigel teel. Kiiruskatse võidu võtnud ekipaaž oli aga sunnitud teisel ringil ralli katkestama.

1975. aasta Kalevi meistrivõistluste I etapil autorallis, mis toimus aprillis, oli rajal ekipaaž Toivo Schipai – Toomas Putmaker, kes üldises paremusjärjestuses saavutasid 16. koha, 8. klassis oli meeste koht 7. Rajalt saadud 240 karistuspunkti ei lubanud kõrgemat kohta saavutada.

Ekipaaži Vallo Soots – Toomas Putmakeri parimad saavutused:

1976 ENSV meeskondlik taliralli „Talv 76“, Vihuri meeskonna liikmetena I koht.

1976 Vana Toomase autoralli absoluutarvestuse I koht

1976 Eesti meistrivõistlused „Estonia 76“, absoluutarvestuses I koht ja Eesti meistrid klassis A2

1976 NSVL meistrivõistlused klassis A2/1 8. klassis 7. koht

1977 ENSV meeskondlik taliralli, Sõprus III meeskonna liikmetena I koht

1977 Vana Toomas autoralli I koht

1977 Eesti meistrivõistlused „Estonia 77“ 8. klass I koht ja Eesti meistrid

1977 Edasi karikaralli absoluutarvestuse III koht

1978 ENSV meeskondlik taliralli Sõprus III meeskonna liikmetena II koht

1978 NSVL meeskondlik taliralli TSK Sõpruse meeskonna liikmetena II koht

1978 NSVL meistrivõistlused III etapp A2 klassis II koht

1978 NSVL meistrivõistlused A2 klassis II koht

1979 Automi Suurralli absoluutarvestuses III koht

1980 Pneumant ralli Ida-Saksamaal, absoluutarvestuses II koht, klassis II koht

1980 Vana Toomas autoralli 5. koht

1980 Taurus ralli Ungaris, absoluutarvestuse 5. koht, klassis II koht

1980 NSVL meistrivõistluste III etapp, absoluutarvestuses III koht

1981 ENSV meistrivõistlused meeskondlikus talirallis TSK Sõprus meeskonna liikmetena II koht

1981 Automi Suurralli absoluutarvestuse I koht

1982 Danube ralli Rumeenias, absoluutarvestuses II koht

1982 Rajd Pokoju ralli Poolas absoluutarvestuses II koht

1983 Vene Talv autoralli absoluutarvestuse III koht

1983 Mecsek ralli Ungaris absoluutarvesutse 7. koht, klassis II koht

1983 Wismut ralli Ida-Saksamaal absoluutarvestuses II koht, klassis I koht

1983 Sotsialismimaade karikasari „Sõprus“ hooaja kokkuvõttes III koht

1984 Rahvusvaheline autoralli „Baltika 84“ absoluutarvestuse I koht

1985 Pneumant ralli Ida-Saksamaal absoluutarvestuses III koht, klassis II koht

1985 Rajd Polski Poolas absoluutarvestuses 6. koht, klassis III koht

1986 Rahvusvaheline autoralli „Sojuz 86“ absoluutarvestuse III koht

1986 Mogürt-Salgo ralli Ungaris absoluutarvestuses ja klassis II koht

1986 Danube ralli Rumeenias absoluutarvestuses ja klassis II koht

1986 1000 Järve MM ralli Soomes, klassis III koht

1986 Sotsialismimaade karikasarja „Sõprus“ hooaja üldvõitjad

1987 Pneumant ralli Ida-Saksamaal absoluutarvestuses II koht

1987 Dacia-Danube ralli Rumeenias klassis I koht

 

Filmi kohta saab rohkem infot: facebook.com/vftsfilm ja www.vftsfilm.ee

 

Tekst: Urmas Roosimaa